چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۱:۴۱
۰ نفر

کامران محمدی: امروز یعنی در شب چهلمین روز شهادت غمبار سیدالشهدا حسین ع، تئاتر شهر تعطیل است، اما از فردا بعد از نماز مغرب و عشاء، خاک صحنه دوباره به هوا برخاسته و روزهای خوب تئاتر شهر، پس از تلخی روزهای غم‌انگیز تعمیرات، آغاز می‌شود.

«ملاقات بانوی سالخورده» به کارگردانی حمید سمندریان در تالار اصلی، «تهرن» به کارگردانی محمود استادمحمد در تالار قشقایی، «امپراتور و آنجلو» و «سه‌گانه میتراس» هر دو به کارگردانی امیر دژاکام در تالار چهارسو، «کریستال تاور» به کارگردانی نصرالله قادری در تالار سایه و «حنجره‌ها» به کارگردانی امیر آتشانی در کارگاه نمایش، نمایش‌هایی‌ هستند که از فردا کارشان را از سر می‌گیرند.

از این میان، «سه گانه میتراس» و «امپراتور و آنجلو» به‌ترتیب تا 27 و 23 فروردین 87 اجرای‌شان ادامه خواهد داشت. ضمن اینکه اجرای نمایش «تهرن» نیز 22 فروردین پایان می‌یابد و امیر آتشانی نیز اجرای حنجره‌ها را 21 فروردین پایان می‌دهد. اما «کریستال تاور» بیش از دیگران بر صحنه خواهد بود و تا 5 اردیبهشت ماه خاک صحنه را رها نمی‌کند. برخلاف ملاقات بانوی سالخورده که 24 اسفند کارش به پایان می‌رسد.

اما بعد از آن

مسئولان تئاتر برای بعد از این تاریخ‌ها هم از حالا برنامه داده‌اند و اگر اتفاقی رخ ندهد 4 نمایش جدید تقریبا بلافاصله پرچم را از قبلی‌ها تحویل می‌گیرند: «تبرئه‌شدگان»،
«مرگ تدریجی آقای ترکاشوند»، کادنس و غولتشن‌ها به‌ترتیب کار مسعود رایگان، منیژه محامدی، نیما دهقان و پورآذری.

«تبرئه شدگان» براساس یک داستان واقعی آمریکایی نوشته مشترک جنسون و جسیکا بلنک است که به‌صورت نمایشنامه درآمده و محامدی آن را ترجمه کرده است. این نمایش 11 بازیگر دارد و در تالار چهارسو اجرا می‌شود.

 اما کادنس داستان مواجهه 3 نفر در برزخ است و نمایش غولتشن‌ها، داستان پدرانی را به تصویر می‌کشد که قصد دارند دختر و پسر خود را بدون اطلاع آنها به عقد یکدیگر درآورند. این نمایش، سال آینده در تالار سایه اجرای عمومی خواهد داشت.  مرگ تدریجی آقای ترکاشوند هم نوشته مسعود رایگان و کارگردانی مشترک او و همسرش، ‌رؤیا تیموریان است که در تالار قشقایی به روی صحنه می‌رود.

این همه ماجرا نیست

هرچند تئاتر شهر به اعتقاد همه اهالی تئاتر، قلب هنر نمایش کشور است  اما البته برابر همه این پیکر فرتوت هم نیست. در عضوهای دیگری هم اتفاقات دیگری در سال 87 مثل سال‌های دیگر خواهد افتاد، از جمله آرش دادگر نمایش «صبحانه برای ایکاروس» را اوایل اردیبهشت‌ سال 87 در تالار مولوی روی صحنه می‌برد. البته آن طور که دادگر به مهر گفته: «قرار بود این نمایش اسفندماه امسال در تئاتر شهر اجرا شود که به‌دلیل تأخیر در بازسازی و جابه‌جایی اجراها نوبت ما به سال 87 موکول شد  ولی زمان مشخص برای ما تعیین نکردند. به همین خاطر با مسئولان سالن مولوی صحبت کردیم و نوبت اجرایی اردیبشت‌ماه را گرفتیم.»

به جز این، «کنیزک من»

مهدی شمسایی هم اردیبهشت به حوزه هنری خواهد رفت. کنیزک من به نویسندگی و کارگردانی شمسایی که تا همین چند روز پیش در حوزه اجرا می‌رفت، اردیبهشت کارش را ادامه خواهد داد. نمایش گزیده فیلم‌های جشنواره فجر در تالار اندیشه حوزه هنری علت توقف اجرای «کنیزک من» اعلام شده است.

حالا کو تا عید

اما هنوز تا عید البته 20 روز مانده است. تا آن روز، علاوه بر 4 نمایشی که فردا دوباره در تئاتر شهر اجرای‌شان را شروع می‌کنند، در سالن کوچک تالار مولوی هم «خاله ایران» نوشته مرضیه رشیدبیگی به کارگردانی مشترک آشا محرابی و پریسا مقتدی بر صحنه است. این نمایش هر شب ساعت 19:15 به‌مدت 40 دقیقه تا 25 اسفند  اجرا می‌شود.

چندین کیلومتر آن طرف‌تر، نمایش «دیالوگ» به کارگردانی وحید پیماندار هم از 2 اسفند‌ در مجتمع فرهنگی هنری شیخ ابوالفتوح رازی شهرری به روی صحنه رفته و ظاهرا با استقبال خوبی هم روبه‌رو شده است.

این نمایش که در 3 اپیزود مجزا اجرا می‌شود، به مسایل و مشکلات زندگی زوج‌های جوان می‌پردازد و تولید مرکز نمایش حوزه هنری ری است.

باز هم جشنواره

با پایان سومین فستیوال نمایشنامه‌خوانی تالار مولوی و با حمایت خانه تئاتر دانشگاهی، آثار برگزیده نمایشنامه‌خوانی مولوی هم روی صحنه می‌روند. این جشنواره 3 روز دیگر -یعنی
11 اسفند- به پایان می‌رسد و به گفته دبیرش، 3 اثر برگزیده آن علاوه بر حمایت از اجرای عمومی در صحنه درصورت معرفی هیأت داوران توسط تالار مولوی چاپ خواهند شد.

کد خبر 45377

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز